Familjen Persson

Husbygge 2008 i Alsike, Knivsta. Vi byggde ett norrgården hus från Modulenthus.

Nu händer det saker..

Nu börjar det gå framåt, var upp igår och kika lite på övervåningen och alla väggar var uppsatta och en del av innetaket. Elektrikern har varit på plats och dragit alla kablar, men till min besvikelse så såg jag idag att de hade borrat ut parabol slang på fel gavel. Så imorgon får jag nog palla mig ut dit och se hur vi ska ändra det, helst innan de spikar fast det sista innertaket. Dom jobbar på för fullt och det är alltid kul och se framsteg. Vi har packat så mycket vi kan, nästan bara köket kvar. Den 26:e juni ska det vara tomt här hemma. Då flyttar det in ett mycket trevligt par från Solna. Av en slump så kikade jag in på Shurgards hemsida för att kunna se hur "billigt" det var att hyra ett förråd. Och turen var med oss, de hade kampanj på vissa förråd, så vi fick ett 15 kvm för 1kr första månaden och vi behöver bara max en månad. Det enda som tillkommer var uppläggningsavgiften på 295kr, så total hyra för vår förvaring = 296 kr :) Ord. pris var ca 2000kr/mån. Tips för er som gillar slit, jag bokade upp container själv via ragnsells för det skulle bli billigare. Och när de "klädde av" modulerna blev det en uppsjö av presseningar = container 80% full (10kbm totalvolym) Jag lånade en lättlastbil och drog in alla presseningar i den och åkte själv till tippen och kasta dom så slappa jag betala för en tömmning. Just för tillfället är den ca 40% full :) Badrummet på övre plan är bara ca 5,5kvm (tror jag) tyckte det såg lite litet ut fast vi flytta på en vägg ca 30cm för att hörnbadkaret skulle få plats, jag ringde till en konstruktör på modulenthus och fick bekräftat att måtten var större än ordinare mått. Så vår ritning stämde. Idag var det sista dagen vår barn gick till dagis på en låång tid, inskolning sker i aug. Så nu får de lång semester. De har fått plats på Hjärtestenen som ligger ca 400m ifrån huset :)

Ny samfällighets förening är sammansatt, inte så mycket att ta hand om, där jag sitter med i styrelsen idag har vi 97 hus och ca 5000kvm att förvalta så det är lite mer pyssel. Och kommunen har även anlitat skanska för en extra asfaltering utanför våra hus, så det kommer att bli såå fint. Och om inte det var nog, så kommer de bygga en förskola/låg stadiet ca 250m från huset så barnen kommer få det nära och bra!









Sovrum









Vy från datarum










Badrum







Allrum





Nedre plan + badkar










Så här ser rullgräs ut, riktigt tjusigt! (Hos grannen)


2 kommentarer:

Tinnar och torn 19 juni 2008 kl. 12:07  

Hejsan! Vilken himla röta ni hade med förvaringen. Det är alltid kul när saker blir billigare än man tänkt sig :o) Följer er blogg med spänning. Kram P.

Sabina 25 juni 2008 kl. 22:21  

Men så kul...Ser ju snart klart ut, nästan iaf=)
Kommer bli kanon det där.
Kram//S